Opět se vám hlásíme z našich kuchyní, obývacích pokojů a improvizovaných pracoven. Po dlouhých týdnech strávených v polohách “ležící” a “sedící” nám konečně svítá na lepší časy v podobě postupného uvolňování restriktivních opatření. Jak ale COVID-19 ovlivnil události a technologický vývoj v digitálním marketingu a social media komunikaci? Dočtete se v našem nejnovějším Social Juice. 

Jak rostla čísla na sociálních sítích v průběhu pandemie COVID-19?

Nárůst denních aktivních uživatelů a poptávky po online službách zaznamenal jako první už na počátku března Facebook. Ve své oficiální zprávě přiznal globální pokles tržeb z placené reklamy a také globální nárůst aktivit v aplikacích Messenger (+70 %) a WhatsApp (+50 %). Uživatelé v těchto aplikacích dávali přednost možnostem individuálních a skupinových videohovorů. Současně se zvýšil zájem o live streaming, tedy službu Facebook Live, jejíž funkcionality plánuje Facebook dále rozšiřovat.

Vyšší zájem o online služby zaznamenal i LinkedIn, jehož uživatelé se v průběhu karanténních opatření snažili efektivně využít čas na sebevzdělání. Výsledkem je až trojnásobně vyšší průměrná doba sledování online kurzů na službě LinkedIn Learning. Ta v dubnu zaznamenala rekord 1,7 milionů hodin strávených sledováním kurzů. LinkedIn, který má běžně většinu dostupných kurzů placenou, na tuto skutečnost zareagoval tím, že většinu kurzů zpřístupnil zdarma.   

Ve službě LinkedIn Learning zároveň přibyly nové možnosti vyhledávání relevantního obsahu, který by měl uživatelům pomoci ve výběru preferovaných kurzů. 

Zdroj: LinkedIn – LinkedIn Learning

Rekordní nárůst aktivity zaznamenaly také sítě Twitter a YouTube. Důsledkem bylo připuštění možnosti určitých technických omezení za účelem zachování stability a kvality poskytovaných služeb. U obou rapidně narostl zájem o video streaming a live streaming, což vedlo k omezení kvality streamovaných videí. Twitter později uvedl, že se aktivita zvedla až o 45 % v porovnání s posledním kvartálem roku 2019. Aktivita u přímých zpráv na Twitteru vzrostla o 30 %.

Podle App Anie a SocialMediaToday se průměrná doba strávená užíváním aplikací v prvním kvartálu letošního roku meziročně zvedla o 20 %. 

Globální výdaje uživatelů přitom narostly o 15 % (v případě iOS) a o 5 % (u Androidu). Mezi top 5 nejstahovanějších a uživatelsky nejatraktivnějších aplikací stále patří TikTok, WhatsApp, Facebook, Instagram a Messenger.

Zdroj: App Annie

Zdroj: App Annie

Uvolňování společenské situace pociťujeme i v digitálním marketingu a brandové komunikaci na sociálních sítích. Prvotní paniku a obavy vystřídalo uvědomění si, že život, jak ho známe, neskončil, jen se jednoduše přesunul z rušných ulic a nákupních center na internet. 

Právě v tom okamžiku zaplavil online prostředí rekordní počet uživatelů, bažících po vzájemné komunikaci a zajímavém obsahu. Už není pochyb, že aktuálně prožíváme “zlaté časy internetu”, a pokud jste ještě nebyli úplně přesvědčeni, jestli pokračovat nebo vůbec začít s online komunikací, je nejvyšší čas. Tohle všschno jsme zistili ze stránky Session recordings.

TikTok, Instagram a Facebook pomáhají lidem a podnikům postiženým COVID-19

“Pomáhat si v těžkých časech” se stalo mantrou sociálních sítí. Ty se rozhodly využít svůj vliv, aby pomohly lidem a podnikům postiženým koronavirovou pandemií. V jejich aplikacích se objevily nové možnosti fundraisingu. Takto získané finanční prostředky putovaly na pomoc registrovaným neziskovkám a občanským iniciativám

Instagram Stories – Donations Stickers | Zdroj: SocialMediaToday.com

TikTok Donations Stickers | Zdroj: SocialMediaToday.com

Donation Stickers jako možnost přímé podpory a sběru finančních prostředků byly přidané například do videí na TikToku i do stories a live streamů na Instagramu a Facebooku. S pomocí interaktivních nálepek mohli běžní uživatelé přispět různým charitám, iniciativám nebo společnostem a lokálním podnikům postiženým pandemií. Nálepku s výzvou o pomoc šlo také jednoduše dále sdílet mezi další uživatele a potenciální dárce.  

Instagram Live – možnosti finanční sbírky | Zdroj: SocialMediaToday.com

Nezávislá iniciativa sociálních sítí vznikla jako rychlá reakce na aktuální vývoj, a i když se může zdát, že fungování přes nálepky je pouze dočasným řešením, Facebook i Instagram nezavrhli možnost, že mírně vylepšené nálepky zůstanou i po skončení koronakrize. 

Instagram přidává do Stories nové fonty a vizuální prvky (+ další novinky)

“Malý update pro Instagram, velký update pro uživatele” čeká Stories. Ty dostanou nejen nové fonty, ale také vizuální prvky, díky kterým váš text v příbězích vynikne ještě víc. Datum spuštění Instagram oficiálně neuvedl, ale prozradil, že v současnosti probíhá testování u vybraných uživatelů. 

Jelikož Facebook a Instagram neustále inovují své funkce ve Stories, objevilo se za poslední dobu několik fičur, jichž jste si mohli všimnout i ve svých příbězích. 

Dubnové novinky:

Online praská ve švech, což si velmi dobře uvědomují vývojáři z Facebooku, kteří za poslední dva měsíce stihli připravit, otestovat či spustit skutečně velké množství novinek. Někdy se stává – zejména při honění se za exkluzivitou – že význam některých updatů působí dočasně nebo celkem zbytečně. 

Příkladem je test nové nálepky DM ME, která vznikla jako rychlá reakce na 50% nárůst zájmu uživatelů o osobní zprávy. Protože je funkcionalita této nálepky téměř identická s již fungující nálepkou Ask Me Question, je význam a uplatnění této novinky v prostředí Stories velmi pofidérní. 

Plánuje TikTok využítí svého e-commerce potenciálu?

Nejrychleji rostoucí sociální síť TikTok vyvolává u svých uživatelů, marketérů, influencerů a kreativců otázky spojené s vráskami na čele, které se týkají využití jejího e-commerce potenciálu. V aplikaci spuštěné v roce 2016 stále chybí dostupné obchodní nástroje a možnost monetizace obsahu

Ještě loni přitom TikTok ohlašoval testování vlastních e-commerce nástrojů, který by údajně měly přinést možnosti monetizace obsahu, online obchodování a jeho externího propojení s aplikací. Společnostem a uživatelům, kteří o e-commerce nástroje projevují zájem, zatím k propagování značky, produktů a služeb TikTok doporučil využít komunikační potenciál dostupných TikTok influencerů

Zůstávají také možnosti placené inzerce. V současnosti si můžete založit pouze jakýsi byznys účet obsahující základní možnosti inzerování a analytiky. Reklamní nástroj však není dostupný všem, jeho registrace je podmíněna žádostí, kterou musí schválit TikTok. Pokud se podíváme na samotný obsah v aplikaci, tak už jen po zběžném prohlédnutí je každému jasné, že množství sponzorovaných příspěvků je stále velmi nízké. 

Příklad e-commerce v Douyin | SocialMediaToday.com

Jaký je skutečný záměr? Orientuje se TikTok především na potřeby běžných uživatelů a snaží se být “obchodně nezávislý”? Nebo své poslední slovo v e-commerce ještě neřekl a veškerou pozornost soustředí na vývoj nových interaktivních nástrojů? Další postup by mohla naznačit jeho čínská verze Donuyin, které se díky integraci e-commerce nástrojů podařilo v loňském roce vydělat rekordních 122 milionů dolarů, což představuje téměř dvojnásobek ročního příjmu z TikToku. 

TikTok představil desktopovou verzi a nový video edit nástroj Adjust Clips

U TikToku ještě chvíli zůstaneme. Ten na své stránce nedávno nenápadně přidal možnost přihlášení se, čímž všem uživatelům umožnil spravovat svůj účet prostřednictvím desktopové verze v počítači. Mimo jiné tak ulehčil práci všem social media manažerům. 

Nová možnost přihlášení však z nepochopitelných důvodů není na domovské stránce TikToku, ale je schovaná v kategorii Trends, na kterou se musíte prokliknout z hlavní stránky přes rozbalovací menu. 

Přihlášení se do desktopové verze TikToku

Po přihlášení můžete jednoduše prohlížet dostupný obsah v záložkách “trends” a “explore” nebo přidávat vlastní video obsah (zatím bez možnosti video upravit v integrovaném video editoru). V případě, že vlastníte PRO verzi TikTok účtu, můžete současně spravovat několik účtů naráz či sledovat základní analytické overview údaje o každém ze spravovaných účtů. 

TikTok – přidávání videí (desktop)

TikTok – analytics overview (desktop)

Další novinkou je vylepšený video editor Adjust Clips, ve kterém si uživatelé mohou poskládat video z vícero videoklipů nebo scén, které následně mohou upravovat, stříhat a uspořádávat do výsledné podoby videa (jak to známe z jiných obdobných aplikací). Novinkou TikTok vybízí uživatele k tvorbě ještě kvalitnějšího a kreativnějšího obsahu přímo na této síti. 

Instagram Live si můžete prohlédnout i z desktopu

Vzhledem ke zvýšenému zájmu o live stream vysílání během pandemie koronaviru přidává Instagram možnost sledovat a sdílet live stream vysílání (Instagram Live) také v desktopové verzi, takže svůj oblíbený live stream můžete pohodlně sledovat na monitoru svého počítače. 

Sledování live streamů v desktopové verzi Instagramu probíhá v komprimovaném vertikálním zobrazení a existuje samozřejmě i možnost komentování na bočním panelu. Nejdůležitějším prvkem novinky, který potěší především samotné tvůrce live streamů, je možnost sdílení URL adresy vysílání prostřednictvím unikátního odkazu, přes nějž se jednoduše můžete zapojit do již probíhajícího vysílání.

A když už jsme při tom sdílení live streamů, Instagram ještě v březnu představil další novinku, kterou je možnost sdílení záznamu live streamu prostřednictvím Stories a IGTV okamžitě po skončení vysílání. Uživatelé by měli mít také možnost stažení si svého live streamu, který si dodatečně mohou upravit, a publikovat až upravenou verzi. 

Zájem tvůrců o zveřejňování záznamů by mohla podpořit i chystaná monetizace obsahu v IGTV, která by se na trhu měla objevit ještě letos.

Twitter a Instagram přemýšlí o skupinovém live stream vysílání

Social distancing a heslo “Stay Safe, Stay Home” během pandemie nepodceňoval ani Instagram či Twitter. V podmínkách karantény oba přemýšleli, jak by mohli podpořit kooperaci dvou a více uživatelů (respektive tvůrců obsahu) v rámci jednoho live streamu, aniž by se tvůrci museli navzájem fyzicky potkat. 

Příklad Instagram Live (desktop) | Zdroj: SocialMediaToday.com

Zatímco Instagram tuto možnost zatím jen zvažuje a přemýšlí nad přidáním úplně nové video funkce do live stream vysílání, která je inspirovaná videochat aplikací Zoom, Twitter už do svých živých přenosů stihl přidat možnost “pozvat audio hosty”. 

Novinka umožňuje organizátorům live streamu přidat až tři uživatele, kteří se do živého vysílání mohou zapojit jako “audio quests”, tedy hosté, kteří v živém přenosu vystupují pouze jako komentující hlasy. 

Podobnou funkci známe již z dřívější doby z Instagramu a Facebooku. Ti ji však paradoxně loni ze svého živého vysílání odstranili. Jak uvedl Instagram, jeho hlavním záměrem je v současnosti stabilizace situace spojená s rekordním zájmem o live stream. Snaží se o zlepšení komprese a stability přenosu. 

V budoucnosti však přidání nové možnosti “připojit se ke společnému live streamu” prostřednictvím video vysílání nevylučuje. 

Facebook a WhatsApp vyvíjí “mizející zprávy”

Všichni známe problém s pamětí telefonu zahlcenou aplikacemi, přes které jsme schopni odesílat velká kvanta textových a multimediálních zpráv. Většina z nás si musí paměť telefonu pravidelně promazávat, což je otravné. Navíc se dostáváme do vnitřního konfliktu, které souboru ponechat, a které vymazat. 

Řešením těchto problémů by mohla být připravovaná funkce Facebooku. Ten po vzoru Instagramu plánuje do svých aplikací Messenger a WhatsApp zavést možnost automatického mazání zpráv. “Mizející zprávy”, jak o nich Facebook mluví, by se po zvolení časového horizontu jednoduše samy smažou.

Příklad nastavení “mizejících zpráv” – WhatsApp | Zdroj: SocialMediaToday.com

Přitom Facebook ještě loni informoval, že připravuje univerzální platformu, která by měla zjednodušit komunikaci a zprávy z aplikací Instagram, Messenger a WhatsApp. Toto řešení je však zatím v nedohlednu, a je tedy otázkou, zda nová funkce “mizejících zpráv” zůstane jako samostatné řešení u výše zmiňovaných aplikací, nebo se stane společným řešením pro všechny. 

“Hello darkness, my old friend…” WhatsApp predstavil svoj Dark Mode

Nejprve Instagram, později Facebook a teď i WhatsApp představil svou temnou verzi pro uživatele iOS a Androidu. Podle Facebooku je dark mode ve WhatsAppu navržený tak, aby snížil námahu očí v tmavém prostředí se slabým osvětlením a současně zabránil nepříjemným okamžikům, kdy vás obrazovka ve tmě náhle oslepí. 

O zdravotním přínosu temné verze pro člověka by se dalo polemizovat, protože není prokázané, že by dark mode v telefonu eliminoval úroveň modrého světla, jehož vliv na člověka je prokázaný. Možná se ale shodneme, že tmavý režim je pro některé uživatele atraktivní a psaný text na tmavém podkladu lépe čitelný.

Pokud i vy chcete vyzkoušet dark mode v aplikaci WhatsApp, nastavíte ho jednoduše takto: WhatsApp – Nastavení – Chaty – Motivy – Tmavý režim

Z gigantického množství social media novinek je to zatím všechno. My se vám prostřednictvím Social Juice opět přihlásíme příští měsíc – Stay Tuned!