Všichni v současnosti milují, obdivují a chtějí content marketing. Rozpočty rostou, očekávání jsou na maximu. V takovou chvíli je dobré se podívat, co to vlastně ten content marketing je.

Nestyďme se, a vezměme si na pomoc Wikipedii. “Obsahový marketing je forma marketingu zaměřená na tvorbu, publikování a distribuci takového obsahu, který je pro cílové publikum relevantní a hodnotný.”

Pokud vezmu obrázek, a plácnu ho na sociální sítě, neznamená to, že dělám content marketing. I když si to mnozí rádi myslí.

zdroj: wikimedia.org

Obsahový marketing není ve světě reklamy novinkou. Například první michelinský průvodce vyšel v roce 1900 jako příručka pro řidiče, aby věděli, kde se najíst. Jeho význam se za tu dobu přeci jen posunul, přesto stále funguje.

Nikoho nepřekvapí tvrzení, že internet toho na své uživatele každým okamžikem chrlí neuvěřitelné množství. Takže se není čemu divit, když se tato přehlcenost stala kontraproduktivní. Člověk je denně vystaven tisícům sdělení, proto je tak těžké zaujmout.

Jaké jsou trendy content marketingu?

Autenticita

foto: tuesday.cz

Všichni dnes volají po autenticitě, jenže v tomto halekání jaksi zaniká potřeba řemeslné kvality. Špatná fotka, post plný gramatických chyb nebo neposlouchatelný podcast nemají s autenticitou nic společného. Jde pouze o špatně odvedenou práci, kterou vám dají příjemci sežrat. Buďte tedy autentičtí, ale neprodukujte šmíru.

Spolupráce

Tohle je v podstatě velice jednoduché, i když v dnešní době fandící individualismu někdy těžko realizovatelné. Spolupráce mezi týmy i značkami při dobré koordinaci vede ku prospěchu všech zúčastněných. Toho jsme si vědomi, a proto jsme ke kampani Koncerty pro jednoho, kterou v současnosti vytváříme pro Klub cystické fibrózy, přizvali Kytary.cz. Záměr je jasný a logický. My máme myšlenku, nápad, produkci, Kytary.cz mají pevné zázemí v hudebním kolotoči.

Společně zkrátka dokážete víc, než když jste na všechno sami.

Omnichannel

Divný pojem, který znamená jednoduché pravidlo. Vytvořený obsah zkrátka distribuujte všemi možnými kanály – online, offline – co vás napadne. Třeba takový Hamlet je divadelní hrou, filmem, rozhlasovou hrou, může být počítačovou hrou i deskovkou. Syslit si kvalitní obsah pro jeden či pár kanálů je zbytečný nesmysl.

Technologie

Vždycky když se objeví nová technologie, vystřelí její popularita k nebesům. Po nějakém čase se zjistí, že to zase tak božsky nefunguje, tak následuje rychlý sešup dolů. Nejzajímavější je pak třetí fáze, kdy zjišťujeme, že to zase tak špatný není, jen danou technologii musíme umět správně používat. Naší snahou je pak eliminovat fázi poklesu, kdy ideálně už na startu s chladnou hlavou a zdravým pesimismem zhodnotíme, všechno okolnosti používání nových technologií.

Například v době, kdy ještě o podcastech nikdo z marketingu moc nahlas nemluvil, jsme pro Raiffeisenbank připravili sérii ekonomických podcastů. Záměrně jsme zvolili těžké téma pro úzkou a specifickou cílovou skupinu, abychom nevzbuzovali přílišná očekávání. To se nám osvědčilo a výsledek tak byl velice příjemným překvapením.

Bigger than life

V dnešním světě nemá moc velký smysl řešit v content marketingu maličké věci, které “nehnou světem”. Je dobré vytvářet kampaně s globálním přesahem, s tématy, které ovlivňují život lidstva. Třeba vědci potřebovali vymyslet, jak pěstovat brambory v nehostinných podmínkách Afriky. Domluvili se proto s NASA a v pokusu nasimulovali podmínky na Marsu, kde jednadvacet dní více než sto milionů lidí sledovalo, zda brambora vyklíčí. Podařilo se.

Čas a forma

Content marketing není levná a rychlá forma reklamy. Je potřeba pracovat s dlouhodobým výhledem. Kupříkladu články by měly mít minimálně 4 000 slov, takže je jasné, že takové texty nemohou vzniknout za týden či dokonce kvartál. Proto je plánování na čtvrtletí v tomto oboru nesmyslné.

B2B

Tento segment má pro content marketing obrovský potenciál. A to ze dvou důvodů.

  1. Přestože jde o komunikaci mezi firmami, ve svém důsledku zase hovoří člověk s člověkem. Lidský přístup a srozumitelná forma je tak zásadní.
  2. V těchto firmách je obvykle hlad po fundovaných a odborných informacích. Není tedy nic jednoduššího, než tuto poptávku uspokojit pomocí obsahu.

A samozřejmě pořád platí, že content marketing především znamená vytvářet a distribuovat obsah, který někoho opravdu zajímá, baví a je pro něj přínosný.