V naší agentuře máme s natáčením různých reklamních spotů, video průvodců či návodů bohaté zkušenosti. V čem bylo natáčení seznamácké Jiné ligy jiné? Jaké jsou ty (slovy popkulturního klasika) „little diffrences“?

O víkendu odstartovala na televizi Seznam sportovní show Jiná liga, u jejíhož zrodu jsme stáli. Jak vůbec takový pořad vzniká a jaké jsou rozdíly oproti natáčení například reklamy?

Pevná kostra s dostatečnou pružností

Při vytváření konceptu jsme museli najít styl, kterým se od ostatních podobně zaměřených pořadů odlišíme. Zároveň bylo potřeba vést v patrnosti, že vymýšlíme věc, která není na tři týdny před Vánoci, ale pokud možno poběží do konce civilizovaného světa, a nečeká nás tak jedno několikadenní natáčení, ale série s koncem v nedohlednu. Koncept musel být dostatečně pevný, aby byl snadno identifikovatelný, zároveň pružný, aby se mohl vyvíjet. Je nesmysl předpokládat, že se nastavení vydaří hned na první dobrou. Přišli jsme tedy s myšlenkou narušování hlavního tématu pomocí předtočených pořadů, které mohou i nemusí s leitmotivem daného dílu souviset. Vznikla tak kombinace stojící na snadno identifikovatelné a jasně vyhraněné trojici moderátorů Jiří Hošek, Jindřich Šídlo a Luděk Mádl (ne nutně definitivní počet) a variabilní skladbě a délce jednotlivých dílků epizody, která vzdáleně připomíná stavebnici.

Scénář padá k zemi

Oproti klasicky produkovanému reklamnímu spotu je u scenáristické práce největší rozdíl uvědomění si, že texty, které píšete, mohou velmi snadno a oprávněně spadnout pod stůl. Každý z moderátorů je totiž zvyklý na jiný způsob práce. Někomu stačí téma, na jehož základě před kamerou improvizuje, jiný zase jede podle napsaného. Navíc u rozhovorů s hosty můžete maximálně nahodit okruhy, o kterých by bylo dobré s hostem promluvit. Scénář zkrátka často slouží jako základ k improvizaci na place.

Vrcholem je pak situace, kdy scenárista sedí s režisérem v přenosovém voze a jednomu z moderátorů do ucha „hází“ pokyny při právě natáčeném rozhovoru s osobností. Tohle opravdu nejde srovnat s předem pečlivě připraveným a několika lidmi schváleným scénářem běžné reklamy.

Scénář musí být zkrátka dostatečně kvalitní, aby byl po ruce ve chvíli, kdy zrovna nikoho z moderátorů nenapadne nějaká geniální myšlenka či vtip ostřejší než žiletka.

Vaření produkčního guláše

Produkce se oproti výrobě solitérního či počtem dílů omezeného pořadu liší především v pečlivosti plánování a koordinaci, jelikož jednou rozjetý vlak znamená myslet několik dílů dopředu. Navíc se prudce rozšířila škála schopností produkčních. Nyní umí téměř vše. Ať už jde o nalezení zatoulaného kopačáku, nebo opravu složitého technického zařízení, které zničehonic začne místo rychlosti ukazovat hustotu provozu na Pražském okruhu.

Vzhledem k celkovému zaměření pořadu, který má chytnout i diváky, kteří jinak fotbalu neholdují, se i tak běžná produkční práce, jako je shánění hostů do pořadu, proměnila v přesvědčovací ekvilibristiku – jako v případě dvou špičkových fotbalistů Luďka Zelenky a Petra Švancary, od kterých jsme potřebovali špetku klaunské exhibice. Téměř neřešitelným rébusem se z počátku jevil požadavek na vysoce kvalifikovaného vědce, který má v malíku fotbal, umí analyzovat vybrané situace a zvládne bez problémů mluvit před kamerou. I s tím si naše produkce poradila, když toto přání zhmotnila v osobě skvělého profesora Františka Zahálky z Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy.

Udávání směru v content marketingu

S velkou chutí a nadšením jsme se pustili do této výzvy a pomohli Seznam TV se zrodem pořadu Jiná liga. Průnik marketingu a televizního vysílání je trend, který ve své sofistikované podobě konečně dorazil i k nám. Jsme rádi, že jsme mohli být u toho, a pomohli jsme tak nastavit směr, kterým by se content marketing ve své vrcholné podobě měl vydat.

Průkopníkům, pionýrům a trendsetterům zdar!