Tvrzení o potřebě content marketingu a jeho rostoucí oblibě i síle poletuje světem reklamy a byznysu už několik let a nenápadně se mění v otřepané klišé. To mu však nic neubírá na pravdivosti. Jaké trendy letos povládnou obsahovému marketingu? Podívejte se na naši „šťastnou sedmičku“.

1. Dlouhé příspěvky

Zahlcení čtenářů velkým množstvím krátkých a v podstatě zbytečných článků je pasé. V oblibě jsou dlouhé články s délkou přes 2 000 slov. Z analýzy více než 100 milionů článků vyplývá, že dlouhé texty jsou na sociálních sítích sdílenější než ty krátké. Jedním z motivů je fakt, že dlouhé články na čtenáře působí kvalitativně lépe a informace, kterou chcete uživatelům sdělit, díky tomu získává na věrohodnosti. Navíc se pro dané téma snadněji stanete pro široké publikum autoritou, která problematice rozumí.

2. Autentičnost

Budování dobré reputace a povědomí odbornosti je jedním z hlavních motivů, proč se do content marketingu pouštět. Přitom ale nesmíte zapomínat, pro koho obsah vytváříte. Je špatné stavět se do pozice neomylných polobohů a nedotknutelných velmistrů všehomíra. Nechte lidi nahlédnout do zákulisí vaší firmy (a netvrďte předem, že je to nuda), ukažte, že vaši zaměstnanci nejsou jen škrobenými límečky. Pište odpovědi jako lidi, nejste roboti či seznam nařízení a norem. Průzkumy ukazují, že pro 86 % spotřebitelů je autenticita důležitá při rozhodování, zda značku budou mít rádi a budou ji podporovat.

3. Vytvořte si plán

Tohle se možná zdá jako zbytečný trend, avšak zkušenosti ukazují, jak často se s content marketingem pracuje nekoncepčně a nahodile. Už nestačí házet na sociální sítě, web či blog příspěvky podle toho, jak se zodpovědná osoba vyspí a jak ráno uchopí klávesnici a myš. Dobře připravená strategie a plán společně s vyladěným flow usnadní práci a hlavně vás bezpečněji dovedou k obchodnímu cíli. Nikde není řečeno, že předem naplánovaná cesta je nedotknutelný kánon, revize, úpravy a reakce na aktuální dění jsou na místě. Avšak mnohem lépe se s nimi pracuje ve chvíli, kdy máte na čem stavět.

4. Mikroinfluenceři

Správně a úspěšně pracovat s influencerem je kumšt, který nezvládá každý. Problémy většinou přicházejí už v očekávání, co vlastně chtít. Následná vystřízlivění, že využití superdrahé a superpopulární internetové celebrity nefunguje, bývají často hořká. Trendy se tak posouvají směrem od nafouknutých bublin k střídmé věcnosti. Přišel čas na práci s mikroinfluencery. Ti mají na sociálních sítích mezi 1 000 a 20 000 followerů, vykazují výraznou specializaci – ať už oborovou, nebo místně příslušnou –, a dokáží být loajální ke značce, kterou propagují. S mikroinfluencerem nepřichází celebrita, ale člověk, který dokáže oslovit relativně úzkou, ale věrnou a vnímající skupinu lidí.

5. Užší spolupráce mezi značkami

Můžete vytvářet obsah ve svém segmentu, ale brzy narazíte na strop nebo křižovatky, na kterých se budou vaše zájmy rozcházet s marketingovými možnostmi vaší značky. Nebojte se a oslovte jinou značku (samozřejmě ne přímou konkurenci), s níž můžete vytvořit velký projekt. Výstupy pak spolehlivě saturují klienty vás všech. Trendem nejsou hrátky na vlastním malém písečku, ale otevřenost a přizvání partnerů ke hře. Společně si můžete dovolit víc.

6. Optimalizace pro hlasové ovládání a vyhledávání

„Voice search“ je směr, kterým se vydávají technologičtí giganti, takže je s ním třeba počítat i v content marketingu. Jak? Vyhledávání hlasem je přece hlavně technologická záležitost. Jenže někdo musí uživatele navádět, jak se správně ptát. Takže je potřeba psát důležité nadpisy srozumitelně a ideálně jako otázku, která se překrývá s potřebami zákazníků. Když například prodáváte podlahové krytiny, vytvářejte posty s praktickými radami, jak o ně pečovat.

7. Chatboti a umělá inteligence

Nebojte se umělé inteligence a chatbotů – do apokalyptických scén z Terminátora je (zatím) daleko. Tito roboti vám usnadní komunikaci se stávajícími i potenciálními zákazníky. Neznamená to však, že veškerou komunikaci svěříte počítačům. Musíte najít vyváženou cestu, která bude přínosná pro obě strany.

Využíváním umělé inteligenci budete „držet prst na tepu doby“, jelikož studie říkají, že 40 % velkých firem v letošním roce s těmito pomocníky počítá. Zákazníci čím dál tím více chtějí s firmou komunikovat prostřednictvím chatu, přičemž oceňují především rychlost řešení problémů.

+ bonusová rada na závěr

Svěřte content marketing do rukou odborníků. Je to náročná disciplína, která vyžaduje všelijaké dovednosti a zkušenosti. Z vlastní praxe víme, že se aplikování současných content marketingových trendů do reálu neobejde bez kontextu a přizpůsobení se individuálním potřebám značky či produktu.