Lov na nového zaměstnance se podařil a vy se můžete pochlubit menší armádou nováčků, kteří jsou celí žhaví nastoupit do procesu. Jestli si myslíte, že tím vaše práce skončila, vraťte se zpátky na zem. Nevíte minuty, hodiny, dne, kdy vašemu nováčkovi hodí konkurence laso. Snadno se může stát, že jednou ráno otevřete pracovní poštu a zjistíte, že musíte začít s hledáním od nuly. Správný HR manager o své ovečky pečuje i po přijetí.

Všichni jsme jen lidi

Dávno neplatí, že byste se měli zajímat pouze o pracovní problémy zaměstnanců. Každý pracovník je jen člověk (tedy zatím), takže má své lidské starosti, radosti, chyby, přednosti a nedostatky. Chladný přístup přes e-mail či telefon u něj bude evokovat jen nadřízený odstup, který k němu máte. Mluvte s nimi osobně – o jejich radostech, starostech a možnostech řešení. Ukažte, že jste lidi a ne roboti ukrytí pod zkratkou HR.

S tím souvisí i tendence povyšovat se nad začínající pracovníky. Toho se vyvarujte, někteří lidé jsou na tento druh mírné arogance (i kdyby zamýšlené z legrace) citliví. Proč by měli dělat s někým, kdo se mu vysmívá?

Nebojte se chválit

Každý začátek je těžký a nikdo nebude naplno pracovat hned první den (nebo týden). To však neznamená, že byste měli ignorovat jejich pokroky. Možná vám to přijde zbytečné, ale věřte, že i drobná ústní pochvala a povzbuzení udělá s psychikou nováčka divy.

Na druhou stranu nemá velký smysl, když je při nějaké chybě (není-li vyloženě fatální povahy) seřvete jak malé Alíky. Sebevědomí klesá k nule a s tím i chuť pracovat, loajalita a tak dále.

Věřte a nabízejte příležitosti růstu

V pozdější fázi, kdy se nový zaměstnanec rozkoukal a zaběhl, je dobré pobízet jej k aktivitě a ukazovat jim cestu k jejich kariérnímu růstu. Vytvoříte tak pro něj prostředí, v němž se pracovník bude cítit žádoucí a nepostradatelný.

“Děkuji.”

Možná vás překvapí, jaké divy dokáže jedno slovo díků. Určitě se dostanete do situace, kdy zaměstnanec musí zůstat v práci chvíli déle, zaskočit za kolegu nebo prostě jen pomoct odnést větší krabici do kanceláře. Poděkujte mu. Je to zdarma a reakce bude 100% pozitivní.

Drobnosti jsou důležité a pomáhají

S péčí o nové zaměstnance v současnosti pomáháme společnosti O2, kdy pro ně vytváříme web pro nováčky. Usnadňujeme tak první dny, které jsou po nástupu do nové práce nejdivočejší. Pomáhají takové detaily jako třeba spojení na osobu, na kterou se mohou nováčci s čímkoliv obrátit, přesný časový rozpis prvního dne v práci či návod, jak osobní SIM kartu převézt na zaměstnaneckou. Samozřejmostí je návod, co všechno musí nově nastupující zaměstnanec udělat ještě před tím než opravdu začne.

Díky tomu, že nový zaměstnanec nalezne vše podstatné na jednom místě, získá pocit důležitosti pro společnost. Firma mu tak dává najevo, že mu na pracovnících záleží a váží si jich.