HR. Shánění lidí. Stačí dát inzerát na profesii nebo jobs.cz a pěkně vytřídit sesbírané CVčka. Půlce se nestihneme ani ozvat a z druhé si vybereme 10 lidí, kteří se nejvíce hodí na naši pozici. S nimi uděláme pohovor a vybereme jednoho či dva nejlepší. Přesně takhle to fungovalo ještě před 5 lety. Ty časy jsou dávno pryč.

Firmy začaly využívat Linkedin. Nová věc. Všechno bylo fajn, dokud z toho HR agentury neudělaly portál s nesmyslnými chválami a než průměrnému programátorovi nezačalo chodit 5 nesmyslných nabídek denně.

Pak se objevil Facebook s možností targetování. Všechno to fungovalo výborně, dokud to nezačali dělat všichni. Dalším krokem byla krásná firemní landing page. Proč hledat lidi jen přes pracovní portály, když máte skvělé informace o firmě? Nuže, i toto pomalu přestává fungovat. A co teď?

Hledat lidí už není vůbec jednoduché. Česká republika má jednu z nejnižších nezaměstnaností v EU. Jděte si podívat na pražské metro. Je olepené tunami pracovních nabídek. V Bratislavě sice metro nemáme, ale problém se sháněním šikovných lidí máme stejný.

V této době nastupují kreativci. Například takoví jako my. Při najímání šikovných lidí pomáháme nejen našim klientům, ale i sobě. Používáme efektivní nástroje a hlavně, často pracujeme s kreativitou. Dáme pár příkladů z praxe a pár dobře míněných rad.

1. Kampaň si vždy promyslete

Ano kampaň. Už i shánění lidí se stává kampaní. Čím lépe ji promyslíte a zacílíte, tím lepší výsledky můžete očekávat.

2. Otevřete dveře do firemního života

Přes Instagram, blogy, Facebook či videi na Youtube. Ukažte, jak to u vás vypadá a tím nemyslíme fotky pracovních prostorů. Ukažte, že máte v týmu skvělé lidi. Pracovně i lidsky.

3. Buďte kreativní

Pracovních inzerátů je na webu strašně moc. Musíte vědět vyčuhovat. Musíte umět zaujmout. Zachytit pozornost. Dnes už na průměrně napsaný inzerát zareaguje málokdo. Pokud hledáte lidi a nejste firma se silným brandem (jako například ESET), musíte být kreativní. Takto jsme byli kreativní my, když jedna z velkých korporací hledala developera.

4. A naopak. Nebuďte až příliš kreativní

Kreativita nesmí zabít inzerát. Neměla by být přehnaná. Vždy musí být jasné o jakou pracovní pozici jde a co u kandidáta hledáte. My jsme jednou udělali velmi úspěšný inzerát na CTO, který měl velký úspěch a nedošlo nám z něj ani jedno CV. Hned vzápětí jsme udělali jasnější inzerát, který byl několikrát méně úspěšný, ale došlo nám hned několik CV.

5. Kreativita i na pohovorech

I samotný pohovor je místem, kde můžete zaujmout. Někdy na to stačí i šikovný dárek, kterým se uvolní atmosféra a odbourá stres.

6. Vyhýbejte se klišé

Lidé jsou už alergičtí (upřímně i já) na firmy, které jsou mladé a dynamické. Co to znamená? Že je tam každou chvíli někdo jiný? Že jsou tam samí junioři? Ukažte raději, co tím myslíte.

Otevřete se a vytvořte blog, kde zajímavě a konkrétně popište pracovní pozici. Ukažte v inzerátu, v nabídce či na blogu nejen to pozitivní, ale i negativní. Buďte upřímní. Takto zaujmete kandidáta mnohem více. Žádná práce nebyla nikdy na 100 % taková, jak si ji někdo představoval. Ale i 90 % je skvělých.

7. Mluvte jazykem adepta

Inzeráty dělají převážně HR manažeři, v tom lepším případě šéfové oddělení. Mnohdy se stane, že jsou inzeráty příliš obecné, nezajímavé a někdy i mylné. My máme fintu. Pokud vytvoříme inzerát, dáme ho zkontrolovat lidem z dané profese. Inzerát na programátora kontrolují programátoři, inzerát na grafika grafici atd. Dokonce nám mnozí s tvorbou inzerátů pomáhají.

8. Vyhodnocujte, testujte

Jelikož jde o složitý proces, je třeba ho neustále vyhodnocovat. Každý inzerát na sociálních sítích vyhodnocujte vždy po týdnu. Nestačí se dívat jen na lajky, ale na to, zda vám lidé z daného inzerátu posílají CV. Také něco, co fungovalo před půl rokem, dnes už platit nemusí. Vyhodnocujte kanály kterými inzerujete, kombinujte a hlavně zkoušejte nové věci.

9. Myslete i na období mezi pohovorem a nástupem

Ve velkých korporacích, jakož i v menších firmách, se zcela zapomíná na stav mezi přijetím kandidáta a jeho nástupem. Lidé musí občas absolvovat prověrky, lékařské prohlídky, musí nastoupit na jiné místo a je možné, že na vás zapomenou. Je dobré se těmto lidem do nástupu připomínat. Například e-mailem, že se na ně těšíte. Nebo jim napište SMSku. Jednoduše s nimi aktivně a kreativně komunikovat i po přijetí.

My jsme si vymysleli 6 pravidel pro inzeráty, které se snažíme dodržovat:

Jednoduché, ne fádní
Přímočaré, ne nudné
Kreativní, ne složité
Jemně vtipné, ne trapné
Jasné, ne tuctové
s odkazem, ne přetextované
Naše rady nejsou univerzální, neplatí pro každého. Chceme hlavně říct, že klasický HR už nefunguje. Že headhunting na Linkedinu je často až kontraproduktivní. Že HR je již natolik komplikovaný proces, že vyžaduje kreativní přístup.

Důkazem toho je i to, že jsme se za poslední rok podíleli na více než 10 HR kampaních pro různé klienty.

A na závěr trocha pesimismu. Je třeba se smířit s tím, že hledání lidí bude už jen komplikovanější, složitější, dražší a náročnější. Lepší to už nebude.

Na druhé straně, i v horších časech můžete stále přijímat lidi o něco úspěšnější, než ti ostatní.