Není novinka, že inovace v oblasti médií a zábavního průmyslu, které přinesl nový režim, změnily svět. Televize doposud měla výsadní postavení a velký vliv na životy lidí. Myslíte si, že ho ztrácí? Je systém televizních kanálů zastaralý? Může pomoct změna v rozdělení obsahu? Jak ale jinak, když ne podle kanálů? Jak by to ovlivnilo média, televizní průmysl a reklamu, je téma, na které se dá dívat z mnoha úhlů pohledu. Bezesporu se jedná o velmi diskutované a vysoce kontroverzní téma. Co je však jisté, že sledování programů ve vysoce digitalizovaném věku lze popsat jako pomalé přepínání ze sledování televize na sledování videa. Tradiční TV začíná mít mnoho vážných konkurentů ve formě streamingových služeb jako Netflix, Hulu, iTunes nebo YouTube. Má ještě šanci získat své výsadní postavení zpět? Nebo vás rovnou zajímá, proč a čím ji definitivně přepere konkurence?

A 3D rendered image of a video wall. A curved media image screen which shows many small monitors.

 

Přetlak televizních programů všude kolem nás dělá z prostého sledování, co právě běží, v přítomnosti stovek kanálů něco nemožného. Odpověď na otázku „Co jsi dělal minulou noc?“– „Nic.“ (přičemž jsi strávil večer sledováním televize) je způsob, jak se lidé dívají na čas strávený u televize. Jinými slovy, jako na čas ztracený sledováním programů = reklam, na které si pak ani nevzpomenou. Počet dostupných kanálů se od roku 2009 do roku 2014 v Evropě zvýšil o 57 % na celkový počet 5 370, čímž se stává vyhledávání a získávání zajímavého obsahu čím dál tím náročnější. Máme široký výběr, už jen proto, že digitální svět má zdánlivě nekonečnou kapacitu. Nicméně, nikdo z nás nechce být pohřben pod obrovskými a matoucími masami obsahu a trávit čas neustálým přepínáním kanálů, aby vůbec našel něco, řekněme, vhodného pro něj.

Young woman relaxing with tablet on sofa in front of TV

V roce 2006 magazín TIME zvolil osobou roku YOU – TEBE, což v důsledku odráží digitální demokracii a symbolizuje věk, kdy uživatelsky řízené platformy a personalizace služeb po celém světě spojují lidi, aby jejich život byl jednodušší a lepší. Lidé přecházejí na platformy, kde si za rozumnou cenu, komfortně a rychle vyhledají, co chtějí a bez reklam. Jak bylo řečeno, nejen tradiční televize, ale i tradiční reklama bude tímto přesunem významně ovlivněna. Netflix běžné reklamy neprovozuje. Takže, co bude jeho dalším krokem? Přesycení product placementem? Pop-ups? Pre-rolly?

Canton, GA, USA – October 4, 2015 Netflix, hulu, and hbo subscription streaming video service accessed through a Apple tv and displayed on a hd tv. These application are paid services popular with cable cutters as an alternative to paying for cable.

Reed Hastings, generální ředitel Netflixu, tvrdí, že konec tradičního televizního vysílání přijde hodně brzo: „Je to něco jako kůň. Kůň byl dobrý, dokud jsme neměli auto. Věk televizního vysílání bude pravděpodobně trvat do roku 2030.“ Toto vysoce kontroverzní prohlášení bylo potvrzeno dalšími 50 televizními odborníky. Toto by však mohlo být kritizováno z mnoha uhlů, a to nejen z perspektivy starších diváků. Je zřejmé, že někteří lidé prostě nikdy neocení výhody přicházející s těmito druhy online služeb, stejně jako, že někteří lidé si to prostě nemůžou dovolit. Je třeba říci, že tradiční televize má také svoje výhody. Internet sice zasáhl noviny, časopisy, rádio, ale TV je stále unikum. Není pravda, že úplně všichni přesunuli své zraky k YouTube, Netflixu či jen tráví volný čas na internetu. Lidé se stále dívají na televizi v televizi. To platí mnohonásobně v případě velkých sportovních akcí, mistrovství světa či olympijských her, a také v případě mimořádných zpráv či aktualit ze světa.

Stack televisions in a Warehouse with people screaming . All images are my Copyright .

Ve věku digitalizace jsou lidé zahlceni velkým množstvím možností, které se jim nabízejí. Surfovat televizními kanály s cílem nalézt něco vhodného je stále obtížnější a samo o sobě časově náročné. Proto lidé nechtějí ztrácet čas a ovlivněni personalizací na každém rohu jsou si jistí, co chtějí sledovat a kde to přesně mohou najít. Znamená to, že v budoucnu nebudou žádné tradiční televizní kanály? Existuje možnost, že ano, a s ní otázka: Jak to bude pak vypadat s reklamou? Digitálnímu světu bude vládnout jediná spravedlnost smrtelníků, čas! Kanály budou pomalu bezvýznamné, protože jedinou relevantní informací pro diváky bude, kdy bude určitý program k dispozici na které z jejich oblíbených stránek, nikoliv jaký kanál má práva pro jaké programy, ve které oblasti…

TV damage, bad sync TV channel, RGB LCD television screen with static noise from poor broadcast signal reception as analogue technology background.

Dle mého názoru v budoucnu nebudou televizní kanály takové, jak je známe dnes. Troufám si říct, že televize se stane rozsáhlou virtuální knihovnou plnou specifických kategorií obsahů, které budou pro diváka při výběru mnohem jednodušší, na výrobu mnohem efektivnější a co do získávání a distribuce programů mnohem snazší. Otázkou není, jestli vůbec, ale kdy tato změna proběhne a co s sebou přinese reklamě? Nějaké názory?