Co ale překvapilo, že vcelku nápaditou reklama s oblíbeným českým hercem pro mobilního operátora s klidem v počtu zhlédnutí překoná patnáctiminutové video neobsahující nic víc, než monotónní skládání lega. Krom tématiky generačních rozdílů bylo předmětem zájmu letošní konference NMI 2016 vzdělávání dětí, ale také komunikace a propagace pomocí YouTube. Dnešní móda je jasná. Frčí video! Ale, víme, jak nejefektivněji na ně a přináší výsledky?

Zdroj: Prezentace, Lenka Krsková (Socialbakers), NMI 2016

Úspěch versus spokojenost?

O tom, že nevíme, co, ani jak učit, stejně jako, že oháněním se výsledky základních škol je nesmysl, se pokusil přeplněný sál na NMI 2016 přesvědčit ředitel firmy Scio Ondřej Šteffl. A byl se svojí úvodní prezentací využívající metaforu Potěmkinových vesnic poměrně úspěšný. Minimálně nabídl k zamyšlení tvrzení, že model výuky nevychází ze současných výsledků psychologie. Pokud ne od dob Marie Terezie, zůstal prakticky neměnný od roku 1848. Jak nám má tedy přinést kýžený cíl – přípravu dětí na budoucnost v roce 2030 – 2080? Zároveň ukázal, že výuka lze praktikovat jinak, když letmo představil svůj koncept soukromých scio škol. Jejich snahou není výchova dětí školou povinných k úspěchu, ale k jejich spokojenosti pěstující touhu po poznání a změnu jako trvalý stav. Spokojenost totiž pro jejich budoucnost, v současné době definované ne jinak než jako neustále zrychlujícímu zrychlení, u které si nemůžeme být ničím jisti, bude důležitější než výkon.

Stačí si utweetnout ?!

YouTubeři jsou šedou zónou českého internetu. S jistotou víme asi jen to, že existují a že počty zhlédnutí jejich videí sahají do téměř nesmyslných výšin. Proč tomu tak je, se pokusila odpověď datová analytička Lenka Krsková (Socialbakers). Krom představení české Youtuberské scény, které kraluje Teri Hodaná alias Teri Blizen a Jonáš Čumrik alias Johny Machette, její prezentace přinesla jasný závěr: “Vše je o kontextu.“ A proto je ještě v roce 2013 neznámá Teri Hodaná s „nic moc fotkou“ úspěšnější než „líbivá fotka“ jedné z nejznámějších českých krásek po celém světě, nositelky ocenění Miss Universe Taťány Kuchařové. Na konferenci o své praxi Youtube influnecera promluvil vyšperkovaným přednesem Johny Machette, který shledává největší úspěch v dlouhodobých spolupracích přirozenou cestou, tj. o projektu, který influencerovi sedne, stačí nenásilně a chytře utweetnout a vše už jde (díky marketingovému agentovi) téměř samo. Otázka ovšem je, zda opravdu dlouhodobě přinesou něco i zadavatelům, či se jen jedná o módu tipu „fastfashion“?

Zdroj: Prezentace, Lenka Krsková (Socialbakers), NMI 2016

Zdroj: Prezentace, Lenka Krsková (Socialbakers), NMI 2016

„Big Brother“ versus „Big Father“

Výsledky experimentu, vzešlého z analýzy textů komentářů na facebookové stránce Jirky Krále (209 tisíc fanoušků) a Karla Gotta (189 tisíc fanoušků), byly vskutku záživné.  Podle Jana Schmida je největší rozdíl v jejich přístupu. Mladí myslí především na sebe, vítězí u nich tlak na sebeprezentaci, která je logicky na sociálních sítích standard. Zatímco mladší generace si dává větší pozor, s čím se ztotožní, nebo jaké tvrzení legitimizuje smajlíkem, starší generace nerozlišuje ani mezi soukromým a veřejným obsahem a škála smajlíků je značně zúžená, nešetří hlavně vykřičníky a myslí na „mistra“. Zajímavé je ale třeba i to, že starší lidé používají rádi zdrobněliny a reagují prakticky na všechno. Není proto divu, že se mladí na rozdíl do Velkého bratra bojí aktivity vlastních rodičů. A to ještě víc než mladšího bráchy, co jim komentářem shodí fotku.

Není-liž pravda?